Search
Close this search box.

Kijkgedrag auto

Goed kijkgedrag voorkomt ongevallen. Naast goed rijgedrag is het belangrijk dat je goed kijkt wanneer je deelneemt aan het verkeer. Bijna alle ongelukken gebeuren door menselijke fouten, meestal door overschatting en kijkgedrag. Het is dan ook belangrijk dat je als bestuurder goed kijkt naar de dingen die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld niet naar die mooie sportwagen die voorbij rijdt, maar bijvoorbeeld wel op het wegdek of de verkeersborden langs de weg.

Reactietijd

Reactietijd is de tijd die je nodig hebt om daadwerkelijk te reageren. Als je iets ziet, hebben je hersens een bepaalde tijd (bij goede gezondheid 1 seconde) nodig voordat je daadwerkelijk reageert. Er zijn enkele factoren die invloed kunnen hebben op je reactietijd:

  • Vermoeidheid of slechte conditie: als je moe of niet fit bent, reageer je langzamer;
  • Drugs, alcohol en bepaalde medicijnen: deze middelen hebben invloed op je hersenen, waardoor je trager zult reageren;
  • Afleiding of haast: wanneer je gehaast bent, of wordt afgeleid door bijvoorbeeld harde muziek, mis je concentratie en zul je ook trager reageren.

Blinde hoek

Om te zien wat er achter je gebeurt, kijk je in je spiegels. Alleen zie je met je spiegels (vooral naast je) niet alles. Het deel dat je niet met je spiegels kunt zien, noemen ze de dode of blinde hoek. Naast het gebruik van je spiegels is het dan ook belangrijk om links of rechts over je schouder te kijken. Bij het nemen van bijvoorbeeld een afslag, voorkom je hiermee dat je niet ziet dat er nog iemand naast/achter je rijdt.

Kijkersfile

Een veel voorkomende file is de kijkersfile. Een dergelijke opstopping op de snelweg ontstaat als weggebruikers kijken naar een ongeluk en de nasleep van een ongeluk op de andere rijbaan. Hierdoor remmen de weggebruikers vaak af, wat de opstopping veroorzaakt. Regelmatig leidt dit ook weer tot nieuwe ongelukken, waardoor kijkersfiles soms nog langer worden dan de files achter het oorspronkelijke ongeluk. Kijk bij een ongeluk op de andere rijbaan dan ook altijd voor je en let goed op eventueel remmend verkeer voor je. 

Uit onderzoek is gebleken dat de wegcapaciteit op de rijbaan van de kijkersfile met maar liefst 50 procent afneemt. Normaal gesproken rijd je volgens dat onderzoek veilig op de snelweg met anderhalve seconde tussenafstand. Bij de kijkersfile verdubbelt die afstand naar drie seconden. De overheid in Nederland adviseert 2 seconde tussenafstand als veilige afstand, dus deze 2 seconde is ook het getal dat je moet kennen voor het CBR theorie examen.

Meer over dit onderwerp:

Jenny
Jenny

Mijn naam is Jenny en ik schrijf met veel plezier voor Snelslagen.nl! Ik heb jarenlang als rijinstructrice gewerkt en ben nu vooral bezig mensen te helpen hun theorie examens te halen. Hulp nodig? Neem contact op of bekijk één van onze cursussen!

Online theorie oefenen

Onze klanten zijn beter voorbereid op het CBR theorie examen!