Technische verplichtingen auto

De auto moet in goede staat zijn. In Nederland moet het voertuig aan bepaalde eisen voldoen wil je ermee aan het verkeer deelnemen. In dit deel lees je meer over de technische eisen aan een voertuig. Een auto moet aan veel technische eisen voldoen om ermee te mogen rijden. Dit is een hele lijst:

  • De auto moet in goede staat verkeren om veilig op de weg te rijden;
  • De auto moet zo zijn ingericht dat er voldoende uitzicht naar voren en opzij is;
  • De auto mag, inclusief lading, niet langer zijn dan 12 meter, niet breder zijn dan 2,55 meter en niet hoger dan 4 meter.
 

De auto moet voorzien zijn van:

  • Een kentekenplaat aan de voor en achterzijde van de auto. De platen moeten goed leesbaar zijn en voorzien zijn van een goedkeuringsmerk;
  • De kentekenplaat moet aan de achterzijde voorzien zijn van witte verlichting;
  • Luchtbanden met een profieldiepte van minimaal 1,6 mm;
  • Een uitlaatsysteem welke over de gehele lengte gasdicht is;
  • Een veilig brandstofsysteem welke geen lekkage heeft;
  • Een snelheidsmeter welke ook in het donker afleesbaar is;
  • Goed sluitende deuren, motorkap en kofferdeksel;
  • Ruiten welke geen beschadigingen hebben waardoor het zicht wordt verminderd;
  • Een goed werkend remsysteem, waarbij de voetrem op alle wielen werkt en een parkeerrem die mechanisch op minimaal twee wielen werkt;
  • Een goed werkend veersysteem met goed werkende schokdempers;
  • Een stuurinrichting waarbij de voorwielen goed reageren op de draaiing van het stuurwiel;
  • Een linker buitenspiegel en een binnenspiegel. Voor een nieuwe personenauto van na 25 januari 2010 is een rechter buitenspiegel verplicht, voor oudere auto’s slechts als de binnenspiegel geen goed zicht naar achteren geeft;
  • Zitplaatsen die vergrendeld zijn en autogordels voor alle zitplaatsen die naar voren gericht zijn;
  • Goed werkende ruitenwissers, ruitensproeiers en verwarming voor de ontdooiing van vorst op de voorruit en het tegengaan van condens;
  • Een goed werkende claxon met vaste toonhoogte.
 

Verplichtingen verlichting:

  • Eén of twee rode mistachterlichten;
  • Eén of twee witte achteruitrijlichten welke branden als de achteruitversnelling is ingeschakeld;
  • Twee niet driehoekige rode reflectoren aan de achterzijde;
  • Twee rode of oranje remlichten en een derde rode remlicht boven of onder het achterraam;
  • Twee rode of oranje alarmlichten;
  • Zowel aan de voor als aan de achterzijde aan elke kant een oranje of rode richtingaanwijzer;
  • Oranje zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant;
  • Aan de voorzijde twee witte of gele stadslichten, dimlichten en grootlichten.
 

Zitplaatsen in een voertuig:

  • Passagiers mogen alleen zitten op plekken die gemaakt zijn om te zitten. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om passagiers in de kofferbak mee te laten rijden.

Algemene Periodieke Keuring (APK)

Een APK keurmeester aan het werk. Zoals je hierboven kunt zien zijn er veel technische voorwaarden waar een auto aan moet voldoen. Om deze redenen is er door de staat een periodieke keuring in het leven geroepen voor personenauto´s, bestelauto´s, vrachtauto´s en autobussen, de zogenaamde Algemene Periodieke Keuring (APK). Maar wanneer moet je een APK laten uitvoeren? En hoe werkt een APK? Er gelden verschillende regels voor diverse auto’s over de keuringen. De onderstaande APK regelgeving is in Nederland van kracht:

  • Vrachtauto´s, autobussen, ambulances en taxi´s moeten elk jaar worden gekeurd;
  • Personenauto´s en lichte bestelauto´s die op benzine rijden en na 2005 in gebruik zijn genomen, moeten na 4 jaar voor het eerst gekeurd worden, de tweede keer daarna na 2 jaar en vervolgens elk jaar;
  • Personenauto´s die op benzine rijden en voor 2005 in gebruik zijn genomen, moeten elk jaar worden gekeurd;
  • Nieuwe personenauto´s en bestelauto´s die op diesel of LPG rijden, moeten na 3 jaar voor het eerst worden gekeurd en daarna elk jaar;
  • Voertuigen van 30 jaar en ouder moeten om de twee jaar gekeurd worden;
  • Voertuigen van voor 1 januari 1960 hebben geen APK plicht;
  • Aanhangers met een toegestane maximummassa van maximaal 3.500 kilo, hoeven niet te worden gekeurd. Zwaardere aanhangers moeten elk jaar worden gekeurd.
 

Tijdens de APK keuring controleert men of het voertuig of de aanhanger nog aan de technische eisen voldoet en of het veilig de weg op kan. Na de keuring ontvang je van de desbetreffende garage een keuringsrapport. Mocht de garage de auto afkeuren, zullen eerst de aangegeven klachten gerepareerd worden, voordat de auto weer op de openbare weg mag rijden. Je hebt twee maanden de tijd om de auto te repareren en alsnog te laten goedkeuren. 

Mocht je het niet eens zijn met het keuringsrapport, kan je de Dienst Wegverkeer (RDW) inschakelen. Mocht de afkeuring inderdaad niet kloppen, betaalt de garage de kosten van de check door RDW. Mocht de afkeuring echter wel kloppen, draait u op voor de kosten (46 euro in 2017). Als het voertuig of de aanhanger wordt goedgekeurd, ontvangt de eigenaar een keuringsrapport (goedkeuringsbewijs). Dit document hoef je als bestuurder in Nederland niet verplicht bij je hebben, maar in het buitenland kan er wel om gevraagd worden.

Controles door de bestuurder

Voordat je als bestuurder met een auto gaat rijden, controleer je de volgende zaken:

  • Oliepeil van de motor;
  • Koelvloeistofpeil;
  • Peil van de ruitenwisservloeistof;
  • Peil van de remvloeistof;
  • Oliepeil van de stuurbekrachtiging;
  • Peil van het antivriesmiddel;
  • Banden en bandenspanning (visueel);
  • Verlichting;
  • Of de ruitenwissers werken;
  • Of er voldoende brandstof in de tank zit;
  • Of de motor geen raar geluid maakt;
  • Of de spiegels en de ramen schoon zijn.

Uitstekende ladingen

Een deelbare lading is een lading die je kleiner kunt maken. Boodschappen kun je bijvoorbeeld verdelen, een lange houten plank niet. Deelbare lading mag niet buiten de beide kanten van de auto steken, maximaal 1 meter buiten de achterkant van het voertuig of de aanhangwagen en niet meer dan maximaal 5 meter vanaf het hart van de achteras. Deelbare ladingen mogen nooit aan de voorkant van de auto uitsteken. De houten plank is een voorbeeld van ondeelbare lading. Voor ondeelbare lading gelden enkele uitzonderingen en regels:

  • De lading mag wel aan de voorkant van de auto uitsteken, met een maximum van 1 meter voor personenauto’s en bedrijfswagens tot 3.500 kg. Markering van deze lading is niet verplicht.
  • Bij bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg mag de ondeelbare lading niet meer uitsteken dan 4,3 meter voor het hart van de voorste as.
  • Aanhangwagen: Het is niet toegestaan lading aan de voorzijde te laten uitsteken.
  • Bij personenauto’s en bedrijfswagens tot 3.500 kg mag ondeelbare lading maximaal 1 meter achter de auto uitsteken. Markering van deze lading is niet verplicht.
  • Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg en aanhangwagens: niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig met een maximum van 5 meter vanaf het hart van de achteras. Steekt deze lading meer dan 1 meter uit, dan moet de lading voorzien zijn van een markeringsbord.
 

Voor de breedte geldt: Inclusief lading mag de breedte meer zijn dan de maximumbreedte van het voertuig in onbeladen toestand, maar de totale breedte mag niet meer zijn dan 3 meter. Daarnaast geldt voor driewielige motorrijtuigen van na 31 oktober 1997 en personenauto’s dat de ondeelbare lading in de breedte niet meer dan 20 cm mag uitsteken buiten elke zijkant van het voertuig. Markering van deze lading is niet verplicht. Voor alle andere voertuigen is markering wel verplicht, indien de ondeelbare lading in de breedte meer uit steekt dan 10 centimeter.

Markeringsbord bij uitgestoken lading

Markeringsbord. De markering moet bestaan uit een vierkant bord van tenminste 42 bij 42 centimeter, voorzien van parallel-lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn met een breedte van niet minder dan 7 centimeter en niet meer dan 10 centimeter. Uitstekende lading in de breedte mag ook aangegeven worden met een rechthoekig bord. Bij vervoer ’s nachts voert men tenminste één wit licht voor en een rood licht achter.

De technische verplichtingen zelfstandig leren

Het is natuurlijk belangrijk dat je goed voorbereid naar het theorie-examen gaat. Op het platform van Snelslagen.nl kun je voldoende oefenen via ons theorieboek. Snelslagen is een theorie-platform waar je alle onderwerpen kunt bestuderen die voorkomen in het theorie-examen, zo ook de technische verplichtingen van een auto.

Jenny
Jenny

Mijn naam is Jenny en ik schrijf met veel plezier voor Snelslagen.nl! Ik heb jarenlang als rijinstructrice gewerkt en ben nu vooral bezig mensen te helpen hun theorie examens te halen. Hulp nodig? Neem contact op of bekijk één van onze cursussen!

Online theorie oefenen

Onze klanten zijn beter voorbereid op het CBR theorie examen!