Hoofdstuk 20 Verplichtingen snor- bromfiets

Bij Snelslagen.nl kun je gratis bromfiets theorie leren voor het rijbewijs AM!

Technische verplichtingen van een snor- bromfiets

Een bromfiets moet in goede staat zijn.
In Nederland moeten snor- bromfietsen aan bepaalde eisen, als je ermee wilt deelnemen aan het verkeer. In dit deel lees je meer over de technische eisen aan snor- bromfietsen. De technische eisen welke aan snor- bromfietsen worden gesteld zijn:
  • De constructiesnelheid mag maximaal 45 of 25 (snorfiets) km per uur bedragen;
  • Het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • De snor- bromfiets moet in goede staat verkeren om veilig op de weg te rijden;
  • Er mogen geen kale plekken, bulten of scheuren in de banden zitten;
  • De banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak profilering hebben. De diepte van de groeven is niet bepaald;
De snor- bromfiets moet voorzien zijn van:
  • Een kentekenplaat aan de achterzijde van de snor- of bromfiets. De platen moeten goed leesbaar zijn en voorzien zijn van een goedkeuringsmerk;
  • Een framenummer dat goed leesbaar is;
  • Een uitlaatsysteem welke over de gehele lengte gasdicht is;
  • Een snelheidsmeter welke ook in het donker afleesbaar is en een linker spiegel (indien bromfiets na 31-12-2006 in gebruik is genomen);
  • Een goedwerkend remsysteem op beide wielen. De remvertraging moet minimaal 4 m/sec2 bedragen;
  • Een goed werkende claxon met vaste toonhoogte of bel.
Verlichting:
  • Dimlicht aan de voorzijde in de kleur wit of geel;
  • Rode reflector aan de achterzijde, deze mag niet driehoekig zijn;
  • Achterlicht, kleur rood.
Als de snor- bromfiets na 31-12-2006 in gebruik is genomen, dan moet deze ook voorzien zijn van:
  • Een rode remlicht aan de achterzijde (hoeft niet bij een snorfiets);
  • Kentekenplaatverlichting, kleur wit.

Afmetingen

Regelmatig onderhoud voorkomt problemen onderweg.
Een snor- bromfiets mag inclusief lading niet breder dan 1 meter, langer dan 4 meter en hoger dan 2,50 meter zijn. Een snor- bromfiets op meer dan 2 wielen, mag inclusief lading niet breder zijn dan 2 meter.

Controles door de bestuurder

Voordat je als bestuurder met een snor- bromfiets gaat rijden, controleer je de volgende zaken:
  • Aandrijving: de spanning van een v-snaar of ketting van een snor- bromfiets mag niet te los of te strak zijn. 2-3 cm is goed;
  • Als je snor- bromfiets een koelvloeistofsysteem heeft, controleer je of er voldoende koelvloeistof in het reservoir zit;
  • Oliepeil van de stuurbekrachtiging;
  • Of de remmen geen lekkage hebben of beschadigd zijn;
  • Banden en bandenspanning (visueel);
  • Verlichting;
  • Of er voldoende brandstof in de tank zit en of de de brandstofkraan open staat;
  • Of de motor geen raar geluid maakt;
  • Of de spiegels schoon en onbeschadigd zijn.

Tijdens de rit

Tijdens het rijden let je vooral op vreemde geluiden en de meters in het dashboard. In het dashboard zitten ook enkele waarschuwingslampjes. Mocht er tijdens de rit iets stuk gaan aan je snor- bromfiets, probeer langs de zijkant van de weg te stoppen. Let op dat je zo min mogelijk het andere verkeer hierbij hindert.

Telefoneren

Als bestuurder van een snor- bromfiets, mag je geen telefoon in de hand houden. Ook al ben je niet aan het bellen, dan mag je nog niet de telefoon in je hand houden. Handsfree bellen mag natuurlijk wel.

Valhelm

Als bestuurder van een bromfiets ben je verplicht om een goedgekeurde valhelm te dragen. Dat geldt ook voor een eventuele bijrijder. Een goedgekeurde valhelm is te herkennen aan het keurmerk (ECE-codering) met daarin een E-nummer (E4 als hij in Nederland gekeurd is). Bij het aanschaffen van een helm, moet je goed opletten dat de helm niet te strak of te los zit. Daarnaast moet er altijd een kinband aan de helm zitten. Deze ben je verplicht te sluiten als je de helm gebruikt. Als de helm door bijvoorbeeld een valpartij een klap heeft gekregen, is het verstandig om een nieuwe te kopen. Ook al zie je niets aan de buitenkant van de helm, het is goed mogelijk dat de binnenschaal is beschadigd. Dit heeft als gevolg dat de helm niet meer goed beschermd.

Documenten

Als je met een snor- bromfiets aan het verkeer deelneemt, ben je verplicht om een aantal documenten bij je te hebben. Dit zijn: het rijbewijs, de verzekeringspapieren en Deel 1a en 1b. Dit mogen geen kopieën zijn, en moeten natuurlijk ook geldig zijn.

Rijbewijs AM

Als je tenminste 16 jaar oud bent en in Nederland woont, kun je in het bezit komen van het rijbewijs AM. Je moet hiervoor natuurlijk wel geslaagd zijn voor het theorie- en praktijkexamen voor de snor- bromfiets. Het rijbewijs is 10 jaar geldig en moet goed leesbaar zijn.

Kentekenbewijs

Een kentekenbewijs moet je verplicht bij je hebben.
Bij elk motorvoertuig hoort een kentekenbewijs. Dit kentekenbewijs wordt afgegeven door het RDW (Rijks Dienst Wegverkeer). Tijdens het rijden dien je het kentekenbewijs (kentekencard) bij je te hebben, aangezien de politie hierom kan vragen. Heb je (nog) een papieren kentekenbewijs, dan moet je het Voertuigbewijs (deel IA of het vroegere deel I) en het Tenaamstellingsbewijs (deel IB of het vroegere deel II) bij je hebben. Er zijn in de loop der jaren diverse veranderingen doorgevoerd rondom het kentekenbewijs. Hieronder staan de verschillende mogelijkheden die er zijn.

Kentekenbewijs tot 1 juni 2004

Het kentekenbewijs bestond tot 1 juni 2004 uit 3 delen:
  • Voertuigbewijs - Deel I: het deel met de voertuiggegevens
  • Tenaamstellingsbewijs - Deel II: het deel met de tenaamstellingsgegevens
  • Overschrijvingsbewijs (of als het kenteken is afgegeven vóór 01-01-1995: Kopie Deel 3): het deel dat nodig is bij overschrijving van het kentekenbewijs en dat je thuis moet bewaren.

Kentekenbewijs tot 1 januari 2014

Het kentekenbewijs bestond tot 1 januari 2014 uit 3 delen:
  • Deel 1A, Voertuigbewijs: Op dit deel staan de technische gegevens van het voertuig. Bijvoorbeeld: merk, type, chassisnummer, kenteken, kleur etc.
  • Deel 1B, Tenaamstellingsbewijs: Op dit deel staan de gegevens van de eigenaar van het voertuig. Bijvoorbeeld: naam, adres, geboortedatum en woonplaats.
  • Deel 2, overschrijvingsbewijs: Dit document moet je laten zien als je het voertuig gaat overschrijven. Overschrijven betekent dat het voertuig een andere eigenaar krijgt. Dit overschrijvingsbewijs bewaar je thuis en hoef je dus niet verplicht mee te nemen als je aan het verkeer gaat deelnemen.

Kentekenbewijs vanaf 1 januari 2014

Het kentekenbewijs bestaat vanaf 1 januari 2014 uit 3 delen:
  • Kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard)
  • Tenaamstellingscode – het deel dat nodig is bij overschrijving van het kenteken en dat je thuis moet bewaren. De tenaamstellingscode bestaat uit 9 cijfers en ontvang je gedeeltelijk bij het op naam zetten (eerste 4 cijfers) en gedeeltelijk als je de kentekencard ontvangt (laatste 5 cijfers).
  • Kentekenbewijs deel II: dit papieren deel ontvang je alleen als je een voertuig uitvoert. Dit papieren kentekenbewijs deel II bevat onder andere de naam en adresgegevens van degene die het voertuig heeft uitgevoerd. De combinatie van kentekencard en papieren deel II heeft de functie van uitvoerkentekenbewijs.

Benodigde kentekendelen bij koop/verkoop

Bij het kopen of verkopen van een voertuig heb je de kentekencard en bijbehorende tenaamstellingscode nodig of het deel IB en het Overschrijvingsbewijs. Om na te gaan of je de juiste combinatie van papieren kentekendelen heeft, kan je hieronder lezen welke combinaties mogelijk zijn.
  • Deel II en kopie deel III
  • Deel IB en kopie deel III
  • Deel II en Overschrijvingsbewijs
  • Deel IB en Overschrijvingsbewijs
  • Deel IB en deel II

Benodigde kentekenbewijs tijdens het rijden

Als je rijdt op de weg, moet je jouw kentekencard bij je hebben. De politie kan erom vragen. Heb je (nog) een papieren kentekenbewijs, dan moet je het Voertuigbewijs (deel IA of het vroegere deel I) en het Tenaamstellingsbewijs (deel IB of het vroegere deel II) bij je hebben. De tenaamstellingscode of bij een papieren kentekenbewijs het Overschrijvingsbewijs (deel II of het vroegere kopie deel 3) kan je het beste thuis op een veilige plaats bewaren. Deze heb je nodig als je jouw voertuig gaat verkopen.

Verzekering

Snor- bromfietsen zijn verplicht om verzekerd te zijn, minimaal voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Dit betekent dat wanneer je een ongeluk krijgt waarbij de schuld bij jou ligt, de schade van de andere partij wordt betaald. Als je met je snor- bromfiets naar het buitenland gaat, ben je verplicht om ook de groene kaart bij je te hebben.

Ga door naar het volgende hoofdstuk Aanhangwagen >

Test je kennis over Verplichtingen snor- bromfiets

Auto- motor- en bromfiets-theorie cursus

Online theorie cursus

Via Snelslagen.nl koop je het complete
online theoriepakket inclusief alle theorie examens al voor € 24,99

Ontdek meer >