Hoofdstuk 2 Motoruitrusting

Bij Snelslagen.nl kun je gratis motor theorie leren voor het rijbewijs A!

Uitrusting van de Motorrijder

Een integraalhelm
De complete uitrusting van een motorrijder bestaat uit:
  • Een goede motorhelm (verplicht);
  • Een stevig motorpak in opvallende kleuren (aan te raden);
  • Sterke motorhandschoenen (aan te raden);
  • Stevige motorschoenen (aan te raden).

Motorhelm

Een goed motorpak is erg belangrijk!
Een motorhelm is het enige stuk bescherming wat zowel door de bestuurder als de passagier verplicht gedragen moet worden als je op de motor stapt. Let op dat de helm:
  • Goed vast zit op het hoofd
  • Goed zicht rondom mogelijk houdt
  • Het zicht niet belemmert
  • ECE typegoedkeuring heeft – verplichte keuring
  • Regelmatig (elke 3-5 jaar) wordt vervangen
    Een helm is een essentieel en verplicht onderdeel tijdens het motorrijden. Er bestaan verschillende soorten helmen. Volgens de wet mag je alle soorten helmen dragen, mits ze goedgekeurd zijn volgens de Europese ECE-norm. De meest voorkomende helmen zijn;
    • Integraalhelm – biedt de beste bescherming
    • Systeemhelm - gemakkelijk. Open helm en integraalhelm in één doordat je het kinstuk d.m.v. een scharnierconstructie naar boven of naar achteren kan klappen.
    • Jethelm – handig voor brildragers, maar minder bescherming
    De integraalhelm biedt de beste bescherming, maar is vaak wat zwaarder dan de andere types. Ook is het zicht vaak het minst en kan het erg warm worden in de helm. Met een Jethelm heb je meer zicht, hoor je meer geluiden en je kan deze helm gemakkelijk opzetten, ook al ben je brildrager. De jethelm geeft echter de minste bescherming, houdt het gezicht niet warm in de winter en laat meer geluid door bij hogere snelheden. Een systeemhelm is veiliger dan een jethelm en is een open helm en integraalhelm ineen door de mogelijkheid om het kinstuk naar boven of naar achteren te kantelen. Het nadeel van de systeemhelm is dat hij relatief zwaar is en ook relatief veel geluid doorlaat.
      ECE keuring: Als je een helm aanschaft, let er dan op dat de helm volgens een ECE norm is goedgekeurd. Dit is een verplichte typegoedkeuring. Aan de ECE codering, die je kunt vinden op het witte of oranje label in je helm, kun je aflezen in welk land van de Europese Unie de type goedkeuring is geweest. Is je helm in Nederland gekeurd, dan heeft hij keurmerk E4. Een type goedkeuring uit een ander land (E1-E48) zegt niets over de kwaliteit van de helm. Het zegt alleen in welk land de helm is goedgekeurd.
      Wanneer zit de helm goed? Meet de cirkel van net boven de wenkbrouwen via achterop de schedelbobbel achterop je schedel. Zorg ervoor dat de helm tot net boven de wenkbrouwen aansluit, maar laat 'm je zicht niet belemmen. Zorg dat je met helm op, je hoofd volledig kunt bewegen. Als de helm goed zit, moet je omhoog kunen kijken zonder dat de helm in de nek prikt. Zorg altijd dat de kingesp goed gesloten is.

    Motorpak

    Een goed motorpak is stevig, opvallend en zit lekker. Hou bij je keuze rekening met de volgende punten;
    • Kies voor stevig materiaal. Leer, kunstof, of canvas
    • Reflectiestrepen zorgen voor extra zichtbaarheid in het donker
    • Ventilatie, zowel bij warmte als bij kou
    • Verstevigingen op de scharnierende delen - Knie, elleboog, schouders
    • Zorg dat hij lekker zit en je er goed in kunt bewegen

    Handschoenen

    Motorlaarzen moeten niet alleen mooi zijn, maar ook goed passen.
    Ook handschoenen zijn een essentieel onderdeel van het motorpak. Je handen zijn vaak zijn onderdeel van de uitstekende delen van het lichaam en zijn vaak het eerste aan de beurt tijdens een ongeval. Zorg dan ook dat ze (altijd!) goed beschermd zijn. Zorg net als bij het motorpak dat ook uw handschoenen als gegoten zitten. Zorg dat je vingers goed kunnen bewegen en dat de handschoen lang genoeg is dat hij mooi aansluit op je motorpak.

    Motorlaarzen

    De bescherming van je voeten moet je ook niet vergeten. Koop een type laars dat past bij je motor of rijstijl. Rijd je vaak crossmotor, kies dan voor crosslaarzen. Rijd je een toermotor, dan kun je kiezen voor leren laarzen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat de laars die je voeten beschermd, je gemakkelijk de pedalen laat bedienen. Laarzen die te stevig zijn kunnen je voeten beknellen en je de bediening bemoeilijken. Zorg daarom ook bij het kiezen van de laarzen voor een soepele set, goed beschermende stevige laarzen die passen bij het type rijden wat je van plan bent.

    Ga door naar het volgende hoofdstuk Verkeersdeelname >

    Test je kennis over Motoruitrusting

    Auto- motor- en bromfiets-theorie cursus

    Online theorie cursus

    Via Snelslagen.nl koop je het complete
    online theoriepakket inclusief alle theorie examens al voor € 24,99

    Ontdek meer >