Hoofdstuk 4 Kijken

Bij Snelslagen.nl kun je gratis motor theorie leren voor het rijbewijs A!

Goed kijken voorkomt ongelukken

Goed kijken, voorkomt ongelukken.
Naast goed rijgedrag is het belangrijk dat je goed kijkt wanneer je deelneemt aan het verkeer. Bijna alle ongelukken gebeuren door menselijke fouten, meestal door overschatting en kijkgedrag. Het is dan ook belangrijk dat je als bestuurder goed kijkt naar de dingen die belangrijk zijn. De natuur om je heen kan heel mooi zijn, maar zet daarvoor de motor aan de kant. Laat je niet afleiden tijdens de rit, maar let op de verkeersregeles, medeweggebruikers, en de verkeersborden langs de weg.

Reactietijd

Reactietijd is de tijd die je nodig hebt om daadwerkelijk te reageren. Als je iets ziet, hebben je hersens een bepaalde tijd (bij goede gezondheid 1 seconde) nodig voordat je daadwerkelijk reageert. Er zijn enkele factoren die invloed kunnen hebben op je reactietijd:
  • Vermoeidheid of slechte conditie: als je moe of niet fit bent, reageer je langzamer;
  • Drugs, alcohol en bepaalde medicijnen: deze middelen hebben invloed op je hersenen, waardoor je trager zult reageren;
  • Afleiding of haast: wanneer je gehaast bent, of wordt afgeleid door bijvoorbeeld harde muziek, mis je concentratie en zul je ook trager reageren. Ook handsfree bellen beinvloedt je rijgedrag omdat je je aandacht moet verdelen tussen het rijden en het bellen. Hoewel het niet verboden is, wordt het wel sterk afgeraden om als bestuurder handsfree te bellen.

Blinde hoek

Om te zien wat er achter je gebeurt, kijk je in je spiegels. Alleen zie je met je spiegels (vooral naast je) niet alles. Het deel dat je niet met je spiegels kunt zien, noemen ze de dode of blinde hoek. Naast het gebruik van je spiegels is het dan ook belangrijk om links of rechts over je schouder te kijken. Bij het nemen van bijvoorbeeld een afslag, voorkom je hiermee dat je niet ziet dat er nog iemand naast/achter je rijdt. Op de motor rijdt je natuurlijk met een helm op je hoofd, waardoor het zich ook in de dode hoek verkleind kan worden. Let bij de aanschaf van de helm op dat het zicht rondom zo min mogelijk wordt verhinderd en dat je je hoofd goed kunt draaien.

Kijkersfile

Een veel voorkomende file is de kijkersfile. Een dergelijke opstopping op de snelweg ontstaat als weggebruikers kijken naar een ongeluk en de nasleep van een ongeluk op de andere rijbaan. Hierdoor remmen de weggebruikers vaak af, wat de opstopping veroorzaakt. Regelmatig leidt dit ook weer tot nieuwe ongelukken, waardoor kijkersfiles soms nog langer worden dan de files achter het oorspronkelijke ongeluk. Kijk bij een ongeluk op de andere rijbaan dan ook altijd voor je en let goed op eventueel remmend verkeer voor je. Uit onderzoek is gebleken dat de wegcapaciteit op de rijbaan van de kijkersfile met maar liefst 50 procent afneemt. Normaal gesproken rijd je volgens dat onderzoek veilig op de snelweg met anderhalve seconde tussenafstand. Bij de kijkersfile verdubbelt die afstand naar drie seconden. De overheid in Nederland adviseert 2 seconde tussenafstand als veilige afstand, dus deze 2 seconde is ook het getal dat je moet kennen voor het CBR theorie examen.

Ga door naar het volgende hoofdstuk Wegen >

Test je kennis over Kijken

Auto- motor- en bromfiets-theorie cursus

Online theorie cursus

Via Snelslagen.nl koop je het complete
online theoriepakket inclusief alle theorie examens al voor € 24,99

Ontdek meer >