Hoofdstuk 9 Snelheid

Bij Snelslagen.nl kun je gratis bromfiets theorie leren voor het rijbewijs AM!

Snelheid en afstand houden

Zorg ervoor dat je altijd een veilige snelheid aanhoudt!
Veiligheid in het verkeer is belangrijk. Pas daarom altijd je snelheid aan afhankelijk van de situatie op dat moment. Daarnaast is het belangrijk om voldoende afstand te houden met je voorganger. In dit deel lees je alles over snelheid en afstand houden.

Veilige snelheid

Om de veiligheid te behouden, zijn er in Nederland maximumsnelheden. In sommige situaties is het niet veilig om de maximumsnelheid te rijden, ook al is het wel toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan sneeuw of bij een weg waar vaak kinderen oversteken, vaak aangegeven met Verkeersbord J21. Het is dan ook belangrijk dat veiligheid altijd voorop staat. Pas je snelheid altijd aan de rest van het verkeer aan. De maximumsnelheid is dus niet altijd de veiligste snelheid!

Remafstand en stopafstand

Bij het besturen van een snor- of bromfiets is het belangrijk om rekening te houden met de remafstand. De remafstand is de afstand in meters, die je nodig hebt om je snor- of bromfiets tot stilstand te brengen. Als je iets ziet waarvoor je wilt remmen, duurt het altijd even voordat je hersenen dit verwerken en je reageert. De tijd tussen het moment dat je ziet dat je moet remmen en dat je daadwerkelijk gaat remmen, noemen ze de reactietijd. Als je de reactietijd optelt bij de remafstand krijg je de stopafstand.

Wettelijke remvertraging

Wettelijk moet een snor- bromfiets een remvertraging hebben van ten minste 4m/s2. Stel je rijdt 25 km per uur, dan is je remweg 8,3 meter.

Maximumsnelheid en adviessnelheid

Er zijn twee manieren om snelheid aan te geven, maximumsnelheid en een adviessnelheid. Maximumsnelheid (Verkeersbord A1 en Verkeersbord A3) betekent dat je niet harder mag rijden dan er op het bord wordt aangegeven. Een adviessnelheid (Verkeersbord A4) is geen maximumsnelheid. Je bent niet verplicht om onder de aangegeven snelheid te blijven. Vaak is het wel veiliger om de adviessnelheid op te volgen, het staat er niet voor niets.

Veel voorkomende maximumsnelheden

De Politie test regelmatig of snor- bromfietsen meer vermogen hebben dan is toegestaan.
Buiten de bebouwde kom
  • Andere snelheid waarbij het maximum is aangegeven met het Verkeersbord A1;
  • Verplicht fietspad Verkeersbord G11: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: mag hier niet rijden;
  • Fiets/bromfietspad Verkeersbord G12a: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: 40 km per uur;
  • Rijbaan: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: 45 km per uur.
Binnen de bebouwde kom
  • Andere snelheid waarbij het maximum is aangegeven met het Verkeersbord A1;
  • Verplicht fietspad Verkeersbord G11: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: mag hier niet rijden;
  • Fiets/bromfietspad Verkeersbord G12a: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: 30 km per uur;
  • Rijbaan: snorfiets: 25 km per uur, bromfiets: 45 km per uur.

Maximumsnelheid brommobielen

Een brommobiel of een gehandicaptenvoertuig met een motor, mag zowel binnen als buiten de bebouwde kom 45 km/u rijden op de rijbaan. De maximum constructiesnelheid van brommers is 45 kilometer per uur. Dat wil zeggen dat een brommer niet harder kan rijden dan die snelheid.

30 km/u-zone

In veel drukke gebieden binnen de bebouwde kom, vind je een 30 km/u-zone. Bijvoorbeeld in een woonwijk met veel voetgangers, spelende kinderen en fietsers. In een 30 km/u-zone is de maximum snelheid 30 km per uur. Bij het begin van de 30 km/u-zone kom je een zonebord tegen. Het einde van de 30 km/u-zone herken je aan een einde-zonebord.

Ga door naar het volgende hoofdstuk Voorrang >

Test je kennis over Snelheid

Auto- motor- en bromfiets-theorie cursus

Online theorie cursus

Via Snelslagen.nl koop je het complete
online theoriepakket inclusief alle theorie examens al voor € 24,99

Ontdek meer >