Hoofdstuk 9 Snelheid

Bij Snelslagen.nl kun je gratis auto theorie leren voor het rijbewijs B!

Snelheid en afstand houden

Veiligheid in het verkeer is belangrijk. Pas daarom altijd je snelheid aan, afhankelijk van de situatie op dat moment. Daarnaast is het belangrijk om voldoende afstand te houden met je voorganger. In dit deel lees je alles over snelheid en afstand houden.

Veilige snelheid

Neem altijd een veilige snelheid aan!
Om de veiligheid te behouden, zijn er in Nederland maximumsnelheden. In sommige situaties is het niet veilig om de maximumsnelheid te rijden, ook al is het wel toegestaan. Denk bijvoorbeeld aan sneeuw of bij een weg waar vaak kinderen oversteken (Verkeersbord J21). Het is dan ook belangrijk dat veiligheid altijd voorop staat. Pas je snelheid altijd aan de rest van het verkeer aan. De maximumsnelheid is dus niet altijd de veiligste snelheid!

Remafstand en stopafstand

Bij het besturen van een auto is het belangrijk om rekening te houden met de remweg of remafstand. De remafstand is de afstand in meters, die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen, nadat je het rempedaal hebt ingedrukt. Als je iets ziet waarvoor je wilt remmen, duurt het altijd even voordat je hersenen dit verwerken en je reageert. De tijd tussen het moment dat je ziet dat je moet remmen en dat je daadwerkelijk gaat remmen, noemen ze de reactietijd. Als je de reactietijd optelt bij de remafstand krijg je de stopafstand.

Remafstand berekenen

Stopafstand bij droog en nat wegdek
Remafstand bij droog en nat wegdek
Remafstand en stopafstand bij droog en nat weer

Omdat niet elk voertuig dezelfde remmen heeft, is de remcapaciteit nooit exact hetzelfde. Er zijn diverse omstandigheden van invloed op de remafstand, zoals een slecht of nat wegdek, slechte remmen of versleten banden. Toch is er een vuistregel voor het bepalen van de remafstand bij verschillende snelheden bij een droog wegdek: ((S/10)x(S/10))/2. Je deelt de snelheid waarmee je rijdt door 10 en die uitkomst vermenigvuldig je met elkaar. Vervolgens deel je het geheel door 2. In het geval van een nat wegdek, vermenigvuldig je het resultaat van hiervoor weer met 1,5.

  • Bij 120 km/u is de remafstand (120 : 10) x (120 : 10) = 12 x 12 = 144 / 2 = 72 meter (108 meter bij een nat wegdek).
  • Bij 100 km/u is de remafstand 10 x 10 = 100 / 2 = 50 meter (75 meter bij een nat wegdek).
  • Bij 80 km/u is de remafstand 8 x 8 = 64 / 2 = 32 meter (48 meter bij een nat wegdek).
  • Bij 50 km/u is de remafstand 5 x 5 = 25 / 2 = 12,5 meter (18,75 meter bij een nat wegdek).

Houd er wel rekening mee dat je in werkelijkheid meer meters nodig hebt voordat je tot stilstand komt (stopafstand). De reactieafstand bereken je door de snelheid te delen door 10 en vervolgens te vermenigvuldigen met 3. Deze berekening houden we aan voor zowel nat als droog wegdek. Voorbeeld: bij 80 km/u is de reactieafstand 24 meter (80/10=8. 8x3=24). 24 + 32 = 56 meter tot je tot stilstand komt.

Maximumsnelheid en adviessnelheid

Deze matrix borden geven een maximum snelheid aan.
Er zijn twee manieren om snelheid aan te geven, maximumsnelheid en een adviessnelheid. Maximumsnelheid (Verkeersbord A1 en Verkeersbord A3) betekent dat je niet harder mag rijden dan er op het bord wordt aangegeven. Een adviessnelheid aangegeven door Verkeersbord A4 is geen maximumsnelheid. Je bent niet verplicht om onder de aangegeven snelheid te blijven. Vaak is het wel veiliger om de adviessnelheid op te volgen, het staat er niet voor niets.

Elektronische snelheidsborden

Boven sommige wegen (meestal snelwegen) zijn elektronische/matrix borden geplaatst. Soms geeft het elektronische bord een lagere snelheid aan dan op het Verkeersbord A1. In dit geval moet je de snelheid aanhouden welke het elektronische bord aangeeft, want het bord met de laagste snelheid is leidend.

Veel voorkomende maximumsnelheden

Buiten de bebouwde kom
  • Andere snelheid waarbij het maximum is aangegeven met het Verkeersbord A1;
  • 100 km/u autoweg aangegeven met het Verkeersbord G3;
  • 130 km/u autosnelweg;
  • 80 km/u buiten de bebouwde kom.
Binnen de bebouwde kom
  • Andere snelheid waarbij het maximum is aangegeven met het Verkeersbord A1;
  • 30 km/u in een 30 km/u zone, aangegeven met een zone bord;
  • 50 km/u binnen de bebouwde kom;
  • 15 km/u binnen een erf, te herkennen aan het Verkeersbord G5.

Maximumsnelheid aanhanger/caravan

Op een autosnelweg mag je niet harder dan 90 km/u rijden met een caravan.
Als je binnen de bebouwde kom met een aanhanger of caravan rijdt, gelden dezelfde maximum snelheden als normaal. Buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 km/u rijden. Als de toegestane maximum massa van de aanhanger/caravan niet meer is dan 3.500 kg, dan mag je op autowegen en autosnelwegen maximaal 90 km/u.

Maximumsnelheid brommobielen

Een brommobiel of een gehandicaptenvoertuig met een motor, mag zowel binnen als buiten de bebouwde kom 45 km/u rijden op de rijbaan. Een brommobiel of een gehandicaptenvoertuig mag niet rijden op een autoweg of autosnelweg.

Minimumsnelheid voertuigen autoweg en autosnelweg

Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 km/u mag en kan worden gereden. Dat wordt ook wel de constructiesnelheid genoemd. Op autosnelwegen is de minimum constructiesnelheid voor motorvoertuigen 60 km/u.

30 km/u-zone

In veel drukke gebieden binnen de bebouwde kom, vind je een 30 km/u-zone. Bijvoorbeeld in een woonwijk met veel voetgangers, spelende kinderen en fietsers. In een 30 km/u-zone is de maximum snelheid 30 km per uur. Bij het begin van de 30 km/u-zone kom je een zonebord tegen. Het einde van de 30 km/u-zone herken je aan een einde-zonebord.

Ga door naar het volgende hoofdstuk Voorrang >

Test je kennis over Snelheid

Auto- motor- en bromfiets-theorie cursus

Online theorie cursus

Via Snelslagen.nl koop je het complete
online theoriepakket inclusief alle theorie examens al voor € 24,99

Ontdek meer >